Hållbara upplevelser – Furuvik

Sök på furuvik.se

Hållbara upplevelser

Välkommen till vår värld av hållbara upplevelser!
Hos oss är alla välkomna och vi strävar efter att alla våra upplevelser ska vara både magiska och hållbara. Vi vill att både gäster och medarbetare ska känna att vi arbetar mot hållbara mål och att vi gör skillnad för vår omvärld. Vi vill helt enkelt göra ett stort intryck men litet avtryck. Nedan finner du några exempel på hur vi jobbar med hållbarhet inom olika områden.

Samhälle

  • Parks and Resorts uppförandekod säkerställer att vi och våra samarbetspartners och leverantörer arbetar efter samma riktlinjer avseende korruption, miljö, etik och arbetsförhållanden.
  • Vi arbetar aktivt tillsammans med våra leverantörer för att göra vår gemensamma affär mer hållbar.
  • Tillsammans med grossist gynnar vi inköp med miljömärkning och vi ändrar på förpackningsstorlekar för att spara våra medarbetares ryggar.
  • En stor inköpskategori är mjukdjur och vinster till spelen. Här arbetar vi efter egna etiska regler gällande säkerhet, socialt ansvar och miljötänk genom vår uppförandekod, och alla leverantörer och dess fabriker måste uppfylla de säkerhetskrav som ställs på dem enligt EN71 samt inneha REACH-certifikat.
  • I den mån det går anlitar vi lokala entreprenörer för olika jobb i parken.
  • Genom Majblomman skänker vi entréer och åkband som ger ekonomiskt utsatta familjer en möjlighet att besöka oss.
  • Vi stödjer Min stora dag, en organisation som vill ge svårt sjuka barn något att längta till, uppleva och minnas.
  • Furuvik tar årligen emot grupper med Maskrosbarn, barn till föräldrar som mår psykiskt dåligt eller har ett missbruk.
  • All pant går till vårt bevarandenätverk Steps for the Future.
  • Vi deltar varje år i Musikhjälpen där vi de senaste två åren auktionerat ut ”En dag som djurvårdare”. 2017 gick pengarna från Furuviks auktion till arbetet mot barnsexhandel.

Framtida generationer

  • Vi har 100% grön el från Gävle Energi.
  • Vi källsorterar.
  • Fjärrvärmen inom Parks and Resorts produceras till 89 procent av förnybara bränslen, t.ex. försörjs Furuvik Havshotell & Havskrog med bergvärme.
  • För att sporra oss själva att hela tiden bli bättre har vi skapat ett eget nyckeltal som vi kallar besöksskräp, alltså det vi inte kan sortera eller återanvända och som hamnar i brännbart. Besöksskräp är antal kilo brännbara sopor varje gäst genererar. Målet är att det ska vara så lite som möjligt.

Medarbetare

  • Vi är en av länets största ungdomsarbetsgivare. Säsongen 2018 anställdes ca 400 personer.
  • Furuvik samarbetar med Arbetsförmedlingen för att anställa unga med funktionsnedsättning.
  • Vi arbetar på olika sätt för att anställa nyanlända.
  • Vi har en egen utbildningsakademi – Parks and Resorts Academy – där vi även ger unga utan CV chans att växa.

Gäster

  • Alla våra matenheter erbjuder vegetariska rätter och många serverar även veganska rätter.
  • Målet är att vår park ska vara tillgänglig för alla och alla nyinvesteringar har ett tillgänglighetsperspektiv. Parks and Resorts tillgänglighetspolicy slår fast ett antal principer som vägleder Furuviks arbete för gäster med särskilda behov.
  • Samtliga våra attraktioner kontrolleras dagligen innan parken öppnar. Utöver det görs månatliga och årsvisa kontroller – allt för att garantera alla gästers säkerhet.

Djur

  • Furuvik är en del av EAZA, European Association of Zoos and Aquaria, som är världens största djurparksorganisation.
  • Forskning, utbildning och bevarande är grundstenarna i arbetet med våra djur.
  • Målet är att alla våra djur ska vara del av ett bevarandeprogram.
  • I samarbete med Lunds Universitet bedriver vi forskning kring människoapors kognitiva förmågor.
  • Året runt har vi zooskolor i parken där barn och unga får besöka parken och lära sig mer om vikten av biologisk mångfald.
  • Vi jobbar aktivt med miljöberikning av våra djur.

Här kan du läsa mer om Parks and Resorts hållbarhetsarbete.